Kalkulačka dávky, daně, exekuce má ambici ukázat vzájemné působení systému dávek, zdanění mezd a exekucí.Základní přehled jednotlivých systémů najdete zde
Kalkulačka umožňuje dva typy modelování
-
Spočítat rozpočet domácnosti - počítá disponibilní příjem domácnosti při
konkrétním nastavení, tedy příjem, který domácnosti zůstane po zaplacení
zadaných nákladů, tedy zejména nákladů na bydlení. Dále pro každého
jednotlivce počítá čisté příjmy a výši exekučních srážek. Na základě výpočtu
příjmů jednotlivých členů domácnosti pak ukazuje nárok na jednotlivé dávky.
Tento nárok se počítá z příjmu před exekucí.
-
Jak se změní příjem domácnosti - nabízí modelování změny příjmu
domácnosti ve 4 situacích - při zaměstnání první osoby na pracovní poměr
(bez zaměstnání, hrubá mzda na škále minimální mzdy až 30 000 korun, tj.
mzda začíná úrovni na minimální mzdy v roce 2019), na dohodu o pracovní
činnosti (bez zaměstnání, hrubá mzda 1 000 až 20 000 korun), na dohodu o
provedení práce (bez zaměstnání, hrubá mzda 1 000 až 20 000 korun), a v
při změně výše nájmu, který domácnost platí (bez nákladů, 1 000 až 20 000
korun)
Kalkulačka navazuje na starší analýzy Centra pro společenské otázky-SPOT
( Centrum SPOT 2014, Centrum SPOT 2015 ), a z nich vycházející analýzu způsobu
měření finanční výhodnosti práce ( European Journal of Social Policy 2018 ).
Analytické výstupy kalkulačky, které vysvětlují faktory, které vedou k tomu, že
zaměstnání je v některých situacích nevýhodné, a doporučení pro systémové změny,
které by vedly ke zlepšení situace, jsou dostupné zde.
V případě, že najdete v kalkulačce nějaké nepřesnosti, budeme rádi za jejich zaslání
na lucie.trlifajova@centrumspot.cz
CO V KALKULAČCE NENÍ
Ke zpracování kalkulačky bylo nutné provést určitá zjednodušení, hlavní z nich
shrnujeme zde:
-
Příjmy, které nelze exekuovat - v současnosti nelze do kalkulačky zahrnout
příjmy, které nelze exekuovat. Toto je podstatné zejména u příjmů, které sice
nejsou exekuovatelné, ale vstupují nicméně jako příjem do výpočtu nároku na
sociální dávky - zejména jde o výživné.
-
Exekuce přídavku na děti - V kalkulačce nepočítáme s exekucí přídavků na
děti. Jako dávka státní sociální podpory, která není vyplacená jednorázově,
jsou přídavky na děti ovšem exekuovatelné. Nárok na přídavek na dítě má
nicméně nezaopatřené dítě, dávku lze tedy exekuovat jen pokud bude dítě v
exekuci - tato možnost ale není v kalkulačce nastavitelná.
-
Exekuce daňového bonusu na děti - v kalkulačce počítáme, že u osob v
exekuci je daňový bonus exekuován vždy celý. Daňový bonus ovšem není
exekuován běžnou srážkou ze mzdy, ale tzv. přikázáním jiné peněžité
pohledávky, tedy na něj musí být vystaven samostatný exekuční příkaz.
Někdy se stane, že tento příkaz není vystaven a že ze mzdy probíhá jen
běžná srážka (podrobněji viz přehled systémů dávek, daní exekucí).
-
Srážky při více příjmech u osoby v exekuci - Exekuční orgán může
rozvrhnout kolik se bude z jednotlivých příjmů jedince srážet libovolným
způsobem (§ 297 a §298 občanského soudního řádu). Vzhledem k absenci
jasných pravidel se v kalkulačce operuje s hypotetickým stavem, že exekuční
úřady u všech exekucí uvalených na povinného rozdělili nezabavitelnou
částku rovnoměrně. Tedy jakmile celkové příjmy jedince přesáhnou
nezabavitelnou částku a exekuují se, sráží se v kalkulačce poměrně z
každého příjmu.
- Slevy na daních - v kalkulačce je pracováno jen s těmi slevami, které lze
uplatnit měsíčně (sleva na dani na poplatníka, daňové zvýhodnění na děti).
Není tedy započítána sleva na manželku či manžela nebo sleva za umístění
dítěte v předškolním vzdělání. Stejně tak nejsou zohledněni vyšší slevy pro
osoby se zdravotním znevýhodněním (držitele průkazu ZTP/P).
- Zdravotní odvody u DPČ - v kalkulačce je počítáno s rozložením příjmu na
celý měsíc, v praxi je výpočet ovlivněn délkou trvání smlouvy v daném
měsíci.
- Rozhodující období pro posouzení dávek - U všech dávek je nárok počítán
podle zadaného příjmu, tedy jakoby dávky byly počítány podle aktuálního
příjmu v daný měsíc. V praxi tomu tak není, Přídavky na děti a Příspěvek na
bydlení jsou počítány podle příjmu za poslední čtvrtletí, dávky hmotné nouze
podle příjmu za poslední měsíc.
- Doplatek na bydlení - pro jeho zastropování počítáme se stejnými částkami
jako u Příspěvku na bydlení (normativní náklady na bydlení), respektive 80%
z této částky tam, kde to je relevantní (ubytovny, aj.). V praxi ale úřady práce
pracují s místně stanovenými náklady na bydlení a energie (§ 34 zákona o
pomoci v hmotné nouzi). U nájemného lze toto v kalkulačce nastavit
manuálně (stanovil ÚP místně obvyklé náklady?), často ale nejde o veřejně
dostupné číslo. U dalších položek jsou stropy pro náklady stanovnovány
individuálně podle interních metodik Úřadu práce..
AUTOŘI, FINANCOVÁNÍ
Lucie Trlifajová, Jan Boček, Jindřich Fejfar
Kalkulačka vznikla v rámci projektu Dobrá práce v obci: Možnosti pracovní integrace
osob ohrožených sociálním vyloučením na úrovni obce s registračním číslem
CZ.03.3.X/0.0/0.0/15_124/0006493 v rámci Operačního programu Zaměstnanost.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Nositelem projektu je Nová škola, o. p. s., která je také jeho hlavním koordinátorem.
Projekt realizuje spolu s Centrem pro společenské otázky – SPOT, z. s. (výzkumné a
analytické aktivity, obsahový garant projektu) a Multikulturním centrem Praha, z. s.
(garant veřejných akcí projektu).